DAG 223

Fältstudieveckan

Måndag: Bussen rullade ut från portarna lite efter 7 tiden och vi hade en 10timmar bussresa framföross. Vi stannade ett antal gånger för kisspaus och sen åt vi lunch på ett Tehotell. Vi kom fram till regnskogen - Kakamega på eftermiddagen, åt äcklig middag mitt i ingenstans och gick sedan och la oss... i bussen. Husen va inte de roligaste jag varit med om så jag, elin, malin och lena sov i bussen i 2 dygn.

Tisdag: Vi gick upp runt 7 tiden igen, åt en frukost som heller inte va speciellt gott ( vid dehär laget var jag ganska hungrig) Gruppen gick på en 5 timmars vandring medan jag och Elin gick på en handikapp-tur i regnskogen då ingen av oss kan gå så långt :) Kom tillbaka två timmar senare med knäont, satte oss i skuggan tog fram en cola, godis och lite kortspel. Där satt vi till vi skulle ta bussen och hämta de andra. Efter det lite lunch sen vet ja inte riktigt vad vi gjorde. Eller juste vi gick till Snakepark där ormar ska bo men de har inga än. Men de fanns strutsar, kameleonter, krokodiler och sköldpaddor m.m. Där hängde vi en stund. Påvägen dit mötte vi även en av världens farligaste ormar :) hej mamma. Sen vart det en brutalt äcklig middag. Efter de blev de mörkt och vi gick och la oss ganska snabbt.Vaknade precis efter vi somnat av att Pär ( vår lärare) sa att vi va tvugna att åka till kakamegas sjukhus då en tjej hade magsmärtor. Så där satt vi mitt i natten i en buss i Kenyas enda regnskog och va påväg till ett sjukhus som inte va de renaste jag sätt... usch. Satt längst bak i bussen i sovsäcken va supertrött och för varje gupp lyfte jag från stolen, skönt. Kom tillbaka några timmar senare och somnade.

Onsdag: Vi åt frukost och tog sedan bussen ungefär 1-2 timmar till Kenyas tredje största stad Kisumu. Påvägen åkte vi även förbi eqvatorn :) Och ja, vattnet snurrar åt olika håll på de olika sidorna om eqvatorn, va riktigt coolt! Vi kom fram vid lunch. Åt en god lunch och sedan åkte vi båt på Victoriasjön och kollade på flodhästar, lite läskigt. Kom tillbaka och tog en bra dusch efter ungefär 4 dygn utan dusch! Sen fick vi göra vad vi ville. Tog en toktok runt i stan, åkte förbi Nakumatt och köpte lite godis och läsk, satt 7 personer i en toktok när man bara fick vara 3, va rädda för att träffa lärare, men de va soft! Kom till hotellet runt 18 då vi skulle äta middag tillsammans på en restaurang. Efter middagen gick jag och ungefär 10 pers till en bar som vi hittade. Satt där tills de blev dags att gå hem. Kom till hotellet och satt på några tjejers balkong några timmar och pratade om allt mellan himmel och jord och bara njöt. De va härligt!

Torsdag: Började tidigt, åkte till Vi-skogen. Ni vet på konsumpåsarna står de Vi-skogen. De har deras kontor där. Lyssna på en föreläsning, åkte sedan långt ut i ingenstans och besökte en skola. De va lite väl varmt och utan vatten blev man lite dåsig. Runt lunch åkte vi tillbaka. Sen hade vi hela dagen för oss själva. Åt en lunch och träffa den andra halvan av internatet ( typ, vi va indelade i tre grupper och resten bytte med oss så de va i Kakamega) Vi strosade runt, åkte bodaboda (cykeltaxi) för  mindre än en krona. Va på en fruktmarknad, köpte smink (?), åkte toktok och va supernära på att välta. Sen åkte vi till hotellet, tog en dusch och skulle ta en toktok till ett fint hotell. Vi satt alltså 9 personer i en toktok. jag och hanna i bakluckan med fötterna hängandes utanför mitt på stora vägen, och Manda körde! Åkte långt som bara den, beslutade oss för att vända då de började bli mörkt. Bensinen började ta slut, vi skulle gå av men han kunde inte stanna så vi hoppade ungefär fram, rulla upp på en mack då vi körde över en skylt, polisen kom och blev sur :) Sen åkte vi vidare till nakumatt där vi kände oss mer hemma. Hoppade av och gav den stackars killen pengar. Åt middag på en indisk restaurang. Tog sedan en bodaboda hem till hotellet och satte oss på julia, martian och annas balkong en stund. Sen sov vi.

Fredag: Malins födelsedag, gick upp 05:15 och sjöng för henne, bussen gick 06:00. Trötta började vi vår resa hem, åkte förbi en stor bilolycka som antagligen hade skett några minuter innan vi kom, tog några pauser och vips var vi hemma! Tog världens bästa dusch sen firade vi Malin hela kvällen på Que Pasa!

En bra vecka med alla möjliga känslor :)

Idag har vi ätit pommes på Java, köpt frukt, kaffe och solat. Snart är de middag! sen blir det gymmet.
Pusshej
Kenyas enda regnskog - Kakamega
Höll i en schysst kameleont